finaldecision

Träning och kost, en jojobantares bekännelser. En personlig dagbok med inspirerande bilder och mina tankar om framsteg & motgångar i kampen mot kilona.

Creative writing

Kategori: Dagbok

Har varit väldigt kreativ idag. Ibland får jag såna spännande historier i huvudet som jag tänker på hela dagen och utvecklar. När jag sen kommer hem så bara rinner det ut på papper tills tangenterna glöder. Har skrivit 8 sidor på nån timme. Kan absolut inte sluta förrän alla ideer är på papper.

När jag gick i 9an skulle vi ut på PRAO och jag ville absolut inte upprepa 8ans hemska upplevese med två veckor på ett äldreboende som min kompis mamma fixat in mig på. Eftersom jag velade mellan att bli journalist och flygledare, så ringde jag både sturups flygplats och sydsvenskans tidning och fick 1 veckas praktik på båda! Alla var avis på mig, dom andra stod på nån pizzeria och diskade medans jag hade TVÅ drömplatser!

Väl på Sydsvenskan fick jag och 3 andra tjejer rotera på olika avdelningar för att se hur en stor dagstidning fungerar. I slutet av veckan skulle vi skrivit en "artikel" som självaste bossen skulle läsa och ge oss kritik på. Vi skulle skriva om vår idol/er. Jag var såklart 15 år och skrev om Backstreet Boys! Dom andra tjejerna hade filat på sina idolporträtt hela veckan men jag var bombsäker på vad jag skulle ha med i min artikel, hallå fanns det något som jag inte visste om BSB? Vi fick 2 timmar på oss att "renskriva" det på dator, dvs för min del skriva hela skiten. De tittade lite snett på mig när dom insåg att jag inte ens förberett mig innan.

Vi skickades upp till chefen och satt nervösa och försökte andas medans han läste våra artiklar. Sen frågade han mig om jag hade fuskat, han undrade om någon vuxen hjälpt mig med min artikel? Nää sa jag, jag skrev ihop den nyss, och de andra tjejerna intygade att de sett mig skriva allting precis. Han kunde inte förstå hur en så ung tjej hade så korrekt uppbyggnad av en text och språkets flyt. Han frågade om jag ville bli journalist när jag blir stor, och om han fick publicera min artikel i en lokaltidning. Jag har nog aldrig varit mer stolt över mig själv och kommer aldrig glömma hans beröm.

När jag gick på högskolan så fick vi en uppgift där vi kunde välja mellan olika uppsatser som man sen skulle få kritik på. Jag valde creative writing och skrev ihop något på en timme och skickade in. Han tryckte upp den på overhead så att alla fick läsa. Sen började alla gråta och jag kände mig jättedum för det jag skriver är så privat. Men proffessorn tyckte att jag var ett geni i skrivande och att jag kunde få den publicerad om jag ville. Nästa termin startade han en egen kvällskurs i creative writing som jag sökte till men något blev fel i min internet ansökan och min ansökan försvann i cyberspace, därför blev det aldrig nån kurs för mig. Har aldrig slutat fila på ideer men jag vet inte om jag skulle vilja publicera mina privata texter för allmänheten. Och dessutom tror jag det hade förstört min fria tankeglöd om jag skulle skriva på beställning/betalning.



AJ McLean från Backstreet Boys ;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: