finaldecision

Träning och kost, en jojobantares bekännelser. En personlig dagbok med inspirerande bilder och mina tankar om framsteg & motgångar i kampen mot kilona.

Diet?

Kategori: Inspiration

Om 2 veckor är det löning och då ska jag minsann storhandla, fylla frysen igen! Har kikat lite på LCHF (low carb high fat) dieten som helt enkelt innebär att undvika bröd, pasta , potatis, ris, socker osv. Jag har provat liknande diet tidigare, atkins, och då gick jag ner väldigt snabbt 6 kg på två veckor. Jag ska nog ge det en chans, och nu hinner jag kolla upp massa bra och nyttiga recept. Vill inte stanna upp i viktnedgången, utan fortsätta gå ner minst 1 kg i veckan, och hålla mig frisk och pigg. Har hört mycket bra saker om detta sättet att äta, skitbra för diabetiker och sockerberoende  tex eftersom det sänker sockernivåerna i kroppen såpass att man slipper styras av det och få den där jäkla huvudvärken.
"Att gå ner i vikt med LCHF innebär att få kroppen att jobba med dig istället för mot dig. I princip alla andra metoder för att gå ner i vikt går ut på någon form av kontrollerad svält där man tvingar kroppen att göra av med fler kalorier än den får. Kroppen är inte gjord för att enkelt kunna minska i fettmassa genom svält. Tvärt om, kroppen är gjord för att inte gå ner i fettmassa vid svält.

LCHF gör tvärt om. LCHF gör att kroppens naturliga viktkontroll system kommer igång igen. Ditt blodsocker ligger på en nivå som gör att du kan kontrollera ditt intag, energiförbrukningen maximeras och dina hormoner som styr om kroppen ska lagra fett eller bränna fett jobbar med dig, din fettförbränning i kroppen är alltid på topp. På detta vis skapas en viktnormalisering. "

KÄLLA: lchf.se

Kommentarer


Kommentera inlägget här: