finaldecision

Träning och kost, en jojobantares bekännelser. En personlig dagbok med inspirerande bilder och mina tankar om framsteg & motgångar i kampen mot kilona.

kalorier

Kategori: Dagbok

Midsommardagen, muligt väder och känns som att det mesta är stängt. Känns gött att kunna skjuta upp några ärenden till imorgon istället. Ska sitta och youtuba övningar, googla recept osv. Och såklart ta en lång sväng på gymmet.
 
Jag har som sagt varit VÄLDIGT hungrig senaste tiden (jag är inte gravid!!). Jag skulle gissa att det är för att jag köttar på rätt hårt med styrketräningen. Jag försöker strikt hålla mig till 1300-1400 kcal/dag men det funkar inte så bra. Jag är konstant vrålhungrig och har konstant dåligt samvete för att jag inte lyckas hålla mig till min gräns. Det funkar någon dag, tills kroppen börjar stänga ner av för lite bränsle. Vilket resultarerar i att jag väntar tills jag är dödligt nära att "svimma av utmattning" och sen går jag och köper precis det jag är sugen på för att kroppen skriker efter det. It's just not working!
 
Men som jag har förstått det nu, om jag har förstått det rätt? Så uträknat på min BMR, så behöver jag få i mig ca 2000 kcal per dag beräknat på min längd/vikt/kön/ålder. Alltså 1500 kcal om jag vill gå ner i vikt, och 2500 kcal om jag vill bygga muskler. 2000-2500 låter mycket roligare i mina öron än 1300. Träna hårt gör jag ju oavsett men om jag får ordentligt med energi så kan jag ju säkert pusha ännu mer! Jag ska fundera lite, testa mig fram och se vad som funkar bäst.
 
 
 

Kommentarer

  • Kimpaaaaa säger:

    WORD! 1300 ska inte ens jag få i mig om jag vill ner i vikt med min vardag å träning! fattar att du blir svimfärdig och stressad och får ångest av maten!!

    om jag vill ner i vikt ska jag ha i mig typ 1800kcal, så då ska ju du med din längd få i dig en del till.

    annars pumpar du styrka i onödan för att musklerna bryts ner av kaloriunderskott. lägg till så du kommer upp i en 2000 iaf, så ska du se att livet blir bra mycket roligare :D

    2013-06-22 | 14:54:59
  • madde säger:

    Fast jag brukar räkna såhär per dag:
    Ätit: X + X + X + X = +1800 kcal
    Tränat: Y = ca -400 kcal
    Resultat = 1400 kcal

    Men jag kanske inte ska räkna bort träningen? Utan äta 2000 kcal oavsett hur mycket eller lite jag tränar?

    2013-06-22 | 17:00:19
  • Kimpaaaaa säger:

    ja okej! fick nästan en hjärtattack! haha!

    Det är ju såklart svårt att räkna på exakt, men bara för att ha en riktlinje: låt säga att du skulle behöva ha i dig runt 2200kcal för att palla din vardag med träningen och jobb och så. Om du sedan vill fokusera på styrkan å bygga lite extra och bränna lite å så, så kanske ca 2400kcal från rätt källor (delat på 6 måltider = 400 kcal per måltid. endå ganska mycket faktiskt).

    Får man inte i sig tillräckligt med kalorier så håller kroppen på de få den får in så att resultatet istället blir tvärtom. Den släpper inte på fettet utan musklerna ist då.. vilket blir lite trist om man kämpar mycket med sin träning. Så käääga mat! :)

    2013-06-22 | 17:27:23

Kommentera inlägget här: