finaldecision

Träning och kost, en jojobantares bekännelser. En personlig dagbok med inspirerande bilder och mina tankar om framsteg & motgångar i kampen mot kilona.

svettigt

Kategori: Dagbok

Slutade 12 idag så det blev ett skönt överkroppspass, fokus axlar. Jag vet inte om jag har nån ny sorts pms-bieffekt men jag är ännu mer hungrig än vad jag brukar vara! Jag drömmer, fantiserar och är besatt av kakor, choklad och godis! Jag kan ligga vaken i timmar och känna magen kurra och bara längta tills det blir morgon så att jag får ÄTA! Jag fantiserar hela tiden om att äta massa massa massa massa fet mat och bara frossa loss på vad jag vill!! Jag önskar att jag bara kunde stänga av de tankarna och äta en gurka istället men det går inte.
Just nu känner jag mig förvirrad gällande kalorier i förhållande till min träning. Äter jag rätt kalorier men fel mat eller fel kalorier men rätt mat? Jag gillar att variera min kost så mycket som möjligt och vill absolut inte leva på nån strikt diet, men ändå gå ner i vikt. 
 

Kommentarer

  • Kimpaaaaa säger:

    En liten guide för att kanske sudda bort lite förvirring, så du kan lägga upp en plan för dig själv:

    Räkna ut din BMR (hur mkt din kropp bränner för att hålla sig vid liv) här:

    http://www.myfitnesspal.com/tools/bmr-calculator

    gångra sen siffran enligt tabellen:

    •If you are sedentary (little or no exercise) : Calorie-Calculation = BMR x 1.2
    •If you are lightly active (light exercise/sports 1-3 days/week) : Calorie-Calculation = BMR x 1.375
    •If you are moderatetely active (moderate exercise/sports 3-5 days/week) : Calorie-Calculation = BMR x 1.55
    •If you are very active (hard exercise/sports 6-7 days a week) : Calorie-Calculation = BMR x 1.725
    •If you are extra active (very hard exercise/sports & physical job or 2x training) : Calorie-Calculation = BMR x 1.9

    Ta moderate om du inte har sååå mkt mer aktivitet utanför träningen (typ hiking med hundar, cykla 1 mil till jobbet å hem osv) även om du kanske gymmar 6 dagar i veckan. Då får du på ett ungefär vad du kan tänkas bränna enligt Harris Benedict metoden.

    Räknar du sen 500kcal minus på den summan så förlorar du vikt (men bygger inga muskler dvs kan bli mindre i kroppen men kanske inte speciellt "lean"), ligger du på plus minus noll förlorar du sakta kroppsfett och bygger sakta även muskler, ligger du på ca 500kcal över bygger du bättre muskler osv osv.

    Tänk utifrån det och kör på det du känner passar dig och det du mår bra av :)

    2013-06-21 | 12:25:25
  • madde säger:

    OK så ingen motion ca 2000 kcal, moderate 2600. Det låter väldigt högt även om man drar bort 500 kcal! Skulle jag äta 2100 kcal om dagen (+ träna) känns det som att jag skulle gå upp? Men ja, det beror väl på VAD jag äter isåfall...

    2013-06-21 | 13:04:05
  • Kimpaaaaa säger:

    runt en 2,500 kcal på din längd/vikt/kön/träning är nog lagom. jag äter runt 2300 för att bygga "lean mass", och går inte upp eller ner i vikt. Men det beror ju på vad man vill ha för resultat. Om du endast vill se siffrorna falla på vågen så lägg in mer cardio, men då finns ju risken att du inte blir fast lika snabbt.

    med maaat får du muskler, med muskler blir du tight ;)

    vill du mäta dig på min våg? jag behöver inte veta resultaten, å man behöver inte vara näck när man gör det haha. men den ger dig din basala förbränning, fett % muskelmassa, vikt osv. Vi kan komma överens om en morgon när du varit vaken en stund men innan frulle å innan träning när vätskebalansen hunnit stabilisera sig lite.

    watchu say?

    2013-06-21 | 14:56:25
  • madde säger:

    ja jättegärna =) Jag bryr mig inte om någon annan vet mina siffror, det dör man inte av! Jämför inte mig med någon annan eftersom de flesta är mycket kortare än mig, och inte haft en startvikt på 120 kg hehe

    Det kvittar om vågen står på 70 eller 80 om man känner sig grym, eller hur. Jag känner bara mig lost just nu när jag nått mitt mål och inte vet vad jag vill längre och jag nått en platå. Men egentligen vill jag väl bli tightare, inte nödvändigtvis "smal till varje pris". Men jag känner att där finns bra muskler på både ben armar bröst och axlar.

    2013-06-21 | 15:18:58
  • Kimpaaaaa säger:

    gött! men satsa på att få i dig ordentligt med mat runt 2500 kcal å kötta på med musklerna, å ingen stress över att ha "kaloribank" där du använder upp dagens kvot osv. Om du inte redan gör det så börja dokumentera! Skriv ner resultaten från vågen å skissa fram en plan: veckoschema (typ ben/rumpa, axlar/rygg, bi/tri, cardio, osv osv. Skaffa en träningsbok å skriv ner alla set/reps du gör, hur mkt du klarar å kolla sen om ett par månader hur långt du kommit :D

    keep track och äta maaaaud är the key alltså!

    jag har ledigt ganska mkt om ett tag, runt 3 dagar i rad osv så då kan vi satsa på att dokumentera lite å kanske sola å så?

    2013-06-21 | 17:46:19
  • madde säger:

    ja absolut, jag har ganska slött på jobb hela sommaren så när man kommer ut från kontoret vill man gärna hitta på nåt! 3 veckor kvar till semester...

    Jag har fortfarande inte fått kläm på det här med kost. Det måste ju vara skillnad på om jag äter choklad och vitt bröd för 2500 kcal, och kyckling och kvarg för 2500 kcal. Även om jag vet det, så har jag väldigt svårt att se mat som "bränsle"! Jag ser mat som njutning och då vill jag äta god mat... =(

    2013-06-22 | 12:41:30
    Bloggadress: http://finaldecision.blogg.se/
  • Kimpaaaaa säger:

    mm förstår det :/ jag tycker också att den mentala biten tar längst tid att få in, att ändra sin uppfattning om mat och energi och allt vad det innebär.

    Blir ju ofta att man ser det "nyttigt som det onda äckliga måstet" och det onyttiga som "det goda som man egentligen vill ha allra mest". Och det är så synd! Finns ju så mkt mat som är nyttig och asgod.

    Men det är en stor mental övning :P

    2013-06-22 | 13:37:15

Kommentera inlägget här: