finaldecision

Träning och kost, en jojobantares bekännelser. En personlig dagbok med inspirerande bilder och mina tankar om framsteg & motgångar i kampen mot kilona.

Semesterhälsning

Kategori: Dagbok

Vill bara svänga in här och säga hej efter   6 dagar i pappas hus. Imorgon åker vi till en badort där det blir bad, shopping, gym osv :)

leaving on a jetplane

Sista träningspasset innan resan, och sista träningspasset på mitt gym! Made it count though! Kolla jag är så långt borta i huvet redan att jag blir suddig på bild! Har verkligen inte hunnit smälta att jag har feeeeeeem veckors semester nu och kan släppa allt som har med jobb att göra?!!!! woop woooop! Jag ska gotta mig, bada, äta god mat, sola, shoppa, få massage, manikyr pedikyr, klippa mig, och umgås med familjen.
Sen blir det slutmätning och hela baletten efter resan =) Givetvis har jag packat ner träningskläder och proteinpulver. Jag får göra mitt bästa med squats, pushups, situps, utfall, plankan, promenader och det finns någon typ av maskin på hotellet, om dom nu fungerar. I will make it work!

Byyyyeeeeee!!!

Vacation woooo

Kategori: Dagbok

Imorgon jobbar jag bara 3 timmar, sen har jag fem veckors semester, wohoooooo! Imorgon ska jag träna ett sista pass på mitt stammisgym innan det stänger för renovering över sommaren! Sen ska jag lämna vovvar hos hundvakt, packa ner dom sista sakerna och städa undan lite här hemma. Jag hoppas mina blommor överlever när jag är borta, orkideer blommar ju så sällan. Jag kommer försvinna från bloggen någon vecka men hoppas att ni stöttar och hejar på mig mina sista veckor i slutkampen på Axon Beach 2014 projektet när jag kommer hem =)

19 veckor

Har vilodag idag, håller på att tvätta inför resan. Var vaken till 01.30 inatt så jag är rejält seg idag. Ska lägga mig tidigt, säger jag varje dag! Bjuder på lite före/efter bilder idag eftersom jag inte har något bättre att säga.

Resultat vecka 19 #Axon

Vikt vecka 19: 74,8 kg
= -11,8 kg

Lår (höger): -9 cm
Midja: -14,5 cm
Bröst: -11 cm
Arm (höger): -4,5 cm

Har haft "mensvärk" och känt mig svullen i magen hela veckan, vikten har gått upp lite och måtten står still. Snart åker jag på semester och jag försöker ställa in mig mentalt på hur jag ska klara diet och eventuell träning på resande fot. Så länge jag inte fuskar med en massa socker så lär jag inte lägga på mig mer än möjligtvis vätska.

Shopping

Kategori: Dagbok

Om man inte haft problem med att hitta kläder så kan man nog inte förstå glädjen i att kunna shoppa VAD man vill!! Jag fick alltid handla på XLNT/big is beautiful på H&M och Kappahl. Om jag hade tur hittade jag något tråkigt fult neutralt plagg som åtminstone täckte fettet som ett tält. Att aldrig få känna sig fin, att aldrig kunna gå förbi en fin tröja och få prova den, att aldrig kunna följa modet! Att nervöst försöka dölja storleken för dom andra i provkön eller till och med för kassörskan. Dömmer hon mig nu för att jag köper storlek 52? Att inte få uttrycka sin personlighet och stil genom kläder eftersom endast ett fåtal tält når runt min kroppshydda.

Lättnaden att få vara "normalstor" och lyckan att kunna välja vilket plagg jag vill i hela butiken, går knappt att beskriva! Och jag undrar om någon kan förstå hur det känns om dom inte själva varit väldigt överviktiga (eller extremt underviktiga)? Det låter väl som ett i-lands problem, men det är guld värt för mitt välbefinnande. Jag gick loss ordentligt idag och köpte sommarklänningar, linnen, BH, bikinis, kjol, skärp, endagslinser osv.  (och såklart fyndade jag på stadiums sommar REA) Jag köpte allt jag behöver inför semestern utom skor, för jag har ju faktiskt sandaler och flipflop redan.

Fredagen den 13e

Kategori: Dagbok

Härliga fredag! Även om jag lyckats försova mig typ 15 minuter varje dag denna veckan (snaaart semester), så kändes det gött att traska till jobb idag. Alla har fredagskänsla, folk är påväg på semester snart. Trotts att det är fredagen den 13e och jag satt i vår jour/reception och fick ta emot alla crazy loco människor så hade vi skitkul. Vi slutar tidigt på fredagar så jag väntade med lunch tills jag kom hem.

Drog till gymmet sen och köttade, men jag kände mig lite ofokuserad. Har varit super sötsugen hela veckan så veckans cheatmeal blev idag, en påse godis från Hemmakväll. Nu mår jag fett illa efter att ha inhalerat allt på en gång! Har pysslat om mig själv lite ikväll med hårinpackning och ansiktsmask.

Imorgon ska jag förhoppningsvis fixa klart allt inför resan och bära upp min resväska från källaren. Jag ser verkligen fram emot att få åka utomlands, släppa stress, jobb och skit! Koppla bort världen och slappa, sola, bada, läsa böcker, shoppa, gå på massage, manikyr, frisören osv =)

kyrkogården

Kategori: Dagbok

Idag skulle min mamma fyllt 55 år om hon hade levt. Hon dog för 9,5 år sedan när jag precis fyllt 19. Så idag efter jobb åkte jag direkt ut till kyrkogården och satte blommor på minneslunden. Det är galet hur snabbt tiden går och samtidigt hur allt kan kännas som igår.

Nu ska jag laga middag och sen dra ut på en joggingrunda. Jag känner mig inte helt på topp idag mentalt trotts att jag fått en massa komplimanger på jobb om hur vältränad och slank jag har blivit. Jag känner mig svullen och har mensvärk och vill bara få mensen överstökad nu innan jag ska åka på solsemester. Men den kommer ju aldrig och jag har haft ont i en vecka!

Hönsmamma

Kategori: Dagbok

Riktigt svettigt gympass idag 8.15-9.35 och sen till jobb. Förmodligen rekordtid på mitt helkroppspass. Och fatta lyckan när jag spontant provade ett par vita jeans jag köpte förra sommaren på rea på Zara, och de passade med råge!!!

Sprang ett jobbärende på eftermiddagen och lyckades fixa lite egna ärenden också. Solskyddsfaktor check, hundarnas lämna-iväg-kit check! Buhu buhu, hur ska jag kunna vara ifrån mina småttingar i 15 dagar? Jag reste ifrån dom i 12 dagar en gång för 6 år sedan, och det var bara hemma hos oss med deras dåvarande husse. Men jag var helt övertygad hela resan att dom hade dött/blivit stulna/sprungit bort, alla tre, och att jag var världens sämsta matte som kunde vara så ego att åka på semester utan dom! Nu känns det lite lugnare och jag har blivit mer van vid att kunna lämna bort dom några dagar vid behov, men det tar verkligen emot i mammahjärtat.

Sommarplaner

Kategori: Dagbok

Mitt möte ikväll gick lite snabbare än väntat vilket jag är tacksam för! Med tanke på värmen idag önskar man att man hade kunnat ligga på stranden istället. Sitter och mumsar på en diet-hamburger-talrik gjord av grönsaker och kalorifri dressing, nötburgare och sötpotatisklyftor med dippa gjord på kvarg. Man får ju njuta av dieten på sitt eget lilla vis. Hämtat ut paket från fitnessguru, jag gillar deras protein bäst av alla jag smakat personligen. Speciellt om man ska blanda med vatten istället för mjölk! Jag har velat prova mintchoklad länge och tyckte den var helt OK, den smakar inte så sött men påminner ändå lite om after eight.

Skriver en lista på allt som behöver fixas innan resan och inser att det är en jäkla tur att jag har budgeterat lite i överkant inför semesterveckorna... ;) Kikar på hotell som har gym och fin pool, vilket är prio 1 för mig. Har precis bokat en stuga några dagar i sommar utanför Ullared också med familjen, där jag får ha med hundarna så dom också får lite semestermys! Och då är min diet slut också woho, så dom dagarna ska jag verkligen njuuuta, innan det är dags att börja jobba igen!
Ska lägga mig tidigt ikväll och försöka vara på gymmet kl 8 imorgon =)

Round and round

Kategori: Dagbok

Löpning sent ikväll, märks att jag börjar få lite bättre kondis nu när jag sprungit i några veckor. 5 km känns inte så jäkla jobbigt, och jag får nog börja öka sträckan om jag ska fortsätta förbränna. Imorgon jobbar jag kväll, så det blir tvångs-vila. Vi ska ut och käka lunch med jobbet också, men det finns alltid sallad som alternativ! Men på onsdag blir det morgonträning =) woop woop. Det är bara att nöta, nöta nöta nöta träning och hålla kosten 100% så får vågen ge mig vad den ger mig. Jag har satt som slutmål 71-72 kg, och det borde jag väl kunna nå på 6 veckor om jag inte går upp för mycket under resan.

Resultat vecka 18 #Axon

Vikt vecka 18: 73,7 kg
= -12,9 kg

Lår (höger): -9 cm
Midja: -14,5 cm
Bröst: -11 cm
Arm (höger): -4,5 cm

Vikten har rasat 1,6 kg denna veckan och jag vet inte vad jag gjort rätt? Tappat i omkrets på lår, midja, bröst och arm. Jag hade hellre tappat på magen men jag är tacksam för vad jag får. Med tanke på hur kort tid jag har kvar så är allt resultat positivt!
Har precis tryckt i mig bröd som veckans cheatmeal, och ska strax iväg på ett gympass med pump i musklerna. Har sovit skitdåligt inatt efter ett skräckfilms marathon med en kompis! Jag har problem med min pollenallergi, det kliar, rinner och svullnar i ögonen. Men nu kör vi plattan i mattan fram till resan!

Vecka 18                                                    Start

Livsnjutare

Kategori: Dagbok

Igår blev det hård träning och lunch på fitness restaurang. På kvällen blev det som sagt grillning och valpmys!
Idag låg jag och drog mig till 11 och vaknade till helt underbart väder och drog ut på promenad längs havet. Första shorts-dagen detta året! Käkade en Questbar och tittade på ett företag som hade nån roliga lagtävlingar på stranden. Fick massa sol på mig och köpte jordgubbar med mig hem! Nu blir det lax och sötpotatis till lunch och njuta av vädret med hundarna. Och sen ett intervallpass i parken!

Get out of your comfort zone

Kategori: Dagbok

Fastnade i soffan hela kvällen och kom inte iväg till gymmet förrän vid kl 21. Men jag är glad att jag har kommit såpass långt i min självdiciplin att jag håller målen jag satt upp för mig själv utan ursäkter. Det ska göras punkt. Det krävs mycket för att kunna se långsiktigt, hjärnan vill automatiskt fuska. Våra hjärnor är programmerade att vilja hitta den enklaste lösningen, för att förbruka så lite energi som möjligt, det är så vi har utvecklats att uppfinna lösningar och knep för att underlätta våra liv. Men när det kommer till att tappa vikt så måste man trycka ner dom känslorna, sluta vara bekväm och göra saker fastän man inte alltid känner för det!
Vågen går äntligen neråt för mig och jag vill verkligen inte förstöra det nu. Jag hade som sagt vilodag igår och åt ett kexchoklad. Nu är jag super sugen och hungrig, och försöker bara stå ut. Jag vill inte paja min invägning och rapport till Axon på söndag, så jag ska vänta med mitt cheatmeal till söndag. Dicipliiiiiiiiiiin *suck*

Ju mindre fettprocent jag får destu mer kommer kroppsform och muskler fram. Ökar jag i styrka och volym just nu? Nej! Kroppen kämpar för att behålla musklerna och tappar motvilligt fett. Efter 18 veckor på kaloriunderskott. Men jag är stenhård på alla kroppsdelar utom magen där det ligger typ 3 cm fettlager över musklerna. Nu går vi in i sluttampen. Tredje sista träningsrapporten till Axon. Det börjar dra ihop sig.

Snart semester

Kategori: Dagbok

Jag gillar röda dagar! Röda lediga dagar is the shit. Långhelg IGEN tack vare att det är nationaldagen imorgon. Och jag har endast 2 veckor till semester! Jag ska spendera två veckor utomlands och tre veckor hemma i sverige. Det ska bli sååååå skönt och det kommer verkligen lägligt nu. Jag har varit seg hela våren känns det som, men det kan vara dieten som påverkar.
"Som tur är" blir det endast den sista veckan jag inte kommer gå på diet på mina semesterveckor. Mitt axon projekt avslutas den 20 juli och jag börjar jobba igen den 28e. Då hinner jag inte gå ner mig alltför mycket i dåliga vanor. Jag kommer ju givetvis satsa allt jag kan att nå bästa resultat till den 20e juli, och sedan unna mig någon dag där jag får äta extra gott, som jag varit sugen på efter 6 månaders diet! =)

Nu ska jag varva ner och fatta att det är helg, och sedan köra intervaller på löpbandet. Det gick bra för vovven idag och han är nu tre tänder fattigare, och matte är 2500 kr fattigare.

Cellprov

Kategori: Dagbok

Idag var jag hos läkaren och tog cellprov, eftersom det var 6 månader sedan jag gjorde en konisering. Det vill säga att de brände bort en liten bit på min livmoderstapp eftersom där var cellförändringar som kan utvecklas till cancer. Nu måste jag vänta ytterligare 4-5 veckor på svar från labbet. Det är alltid nervöst, speciellt eftersom svaret inte var bra sist! Eftersom min mamma och mormor dog unga i cancer så är allt som har med cancer att göra väldigt skrämmande!

Jag fick även gjort ett ultraljud för att kolla att där inte var fler cystor på äggstock eller livmoder. Allt såg bra ut och det var som en sten som lättade från mitt hjärta. Jag har inte fått någon undersökning eller uppföljning alls efter min stora operation för 1,5 år sedan när jag hade en 4,2 kg cysta på min vänstra äggstock. Jag vill verkligen uppmana alla tjejer att gå på sin cellprovstagning, och ta alla kvinnobesvär på allvar.  Det känns inte och gör inte ont, tar några sekunder. Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite! Jag trodde inte det var något fel på mig men se hur fel jag hade.
Idag har jag vilodag för att få smälta mitt läkarbesök och bara ta hand om mig själv. Imorgonbitti är det dags för min gammelvovve att gå till tandläkaren!

Summering av min viktresa

Kategori: Dagbok

Jag har bloggat om min viktnedgång i 3,5 år nu och inte alla läsare har följt mig hela vägen. Nu när jag är med i Axon Beach2014 har jag fått flera helt nya läsare, och fick önskemål om en summering av min resa! Den har inte varit spikrak såklart och långa perioder har jag legat still. Men här kommer den! =)

Jag har alltid varit relativt normalsmal och kräsen i maten hela livet.

Vid 18 års ålder började jag med p-piller och började kraftigt lägga på mig vikt. Flyttade hemifrån och åt bara det jag tyckte var gott, mycket snabbmat och kakor, godis, läsk. Min mamma gick bort i cancer när jag nyss fyllt 19 och efter det brydde jag inte mig om mig själv. Samboliv, studentliv och dåliga matvanor gjorde att vikten ökade mer och mer.

Några år senare var jag så ohälsosam, sockerberoende och deprimerad att jag inte klarade av något mer än att sova och äta. Det gick dåligt i skolan och det var svårt att hitta jobb. Min familj och vänner hade flyttat utomlands, jag hade lämnat min fästman och jag kämpade ekonomiskt samtidigt. Jag hankade mig fram på skitjobb där de dåliga vanorna späddes på med gratis läsk och godis och stillasittande telefonjobb.

Till slut bestämde jag mig att det fick räcka. Jag hade drömmar om en framtid och insåg att min övervikt hindrade mig kraftigt med självförtroende och hälsa! Jag tittade mig själv i spegeln och insåg hur mycket jag hade blundat för min vikt. Vågen stod någonstans runt 120 kg och verkligheten var brutal. Jag fick ett städjobb kort därefter som gjorde att jag tvingades röra på mig hela dagarna och då startade jag den här bloggen för att peppa mig själv. Jag ville inte belasta någon annan med mitt "tjat" om vikt och sockersug, och jag insåg att jag ville dokumentera från start eftersom det är kul att kunna gå tillbaka och läsa när man är klar. Misslyckande var INTE ett alternativ. Det var nu eller aldrig. My final decision.

Tack vare det aktiva jobbet rasade vikten, jag gick över till light läsk, jag drog ner kraftigt på godis, skar ner kaloriintaget och började laga ordentlig mat istället för halvfabrikat! På 4 månader rasade jag ner 20 kg och folk undrade om jag gjort en gastric bypass. Jag började träna thaiboxning och tappade några kilon till men låg sen still ett bra tag och pendlade runt 90 kg strecket.

Januari 2012 fick jag ett kontorsjobb och sakta men säkert började vikten gå upp igen eftersom jag slutade träna och satt still framför datorn. I juli hade jag gått upp 7 kg och tänkte herregud jag kan inte fortsätta såhär. Så jag skaffade ett gymkort och gick ner till 90-strecket igen med hjälp av löpband och motionscykel. I november fick jag gå igenom en stor operation på min äggstock och jag blev så rädd att jag skulle bli sängliggande under sjukskrivningen och gå upp i vikt igen, så någon månad senare var jag tillbaka på gymmet med en iver större än någonsin. Jag nötte hål på både löpbanden och cyklarna varje dag. Jag tappade såklart vikt av all konditionsträning och på 5 månader tappade jag 9 kg och låg på otroliga 81 kg helt på egen hand (trott att jag fick göra en mindre operation till). Det var inte mycket muskler på min kropp men jag var bara sååå glad att jag äntligen var under BMI "övervikt"!
 I maj 2013 bytte jag gym och började satsa mer på styrketräning. Vad som stod på vågen var inte längre högsta prio. Jag tränade 4-5 pass i veckan och sög åt mig allt jag kunde på nätet om övningar och teknik. Sakta la jag på mig muskelmassa. Däremot fick jag inte till kosten 100% och det var jag riktigt irriterad på mig själv för.
I Januari 2014 låg jag på 86-87 kg och blev antagen i Axon Beach 2014 projektet. Lyckan var total, motivationen på topp och äntligen skulle jag få hjälp på rätt spår i min förvirrade träning!
Jag tappade 10 kg på första 10 veckorna och projektet är inte klart än! Jag har fått en helt ny vältränad kropp och en helt annan form. Jag är friskare, starkare, har bättre självförtroende och är så jäkla nöjd! Det har krävts mycket järnvilja och jag är imponerad av mig själv faktiskt. To be continued...

Veckan

Kategori: Dagbok

Vissa dagar är man extra seg och idag var en sån dag! Det tog verkligen emot att dra på träningskläderna och det tog två timmar innan jag kom upp ur soffan efter jobb. Men det blev bra 5 km ändå och jag är nöjd. Veckan känns lite körig trotts att fredag är ledig röd dag från jobb. På onsdag ska jag som sagt till läkaren, men slapp i gengäld kvällsarbete pga det. På torsdag ska min äldsta vovve sövas och få sina tänder fixade och det är alltid lite nervöst. Jag ska göra mitt bästa för att göra det till en bra vecka och hoppas få bra resultat! Mina Questbars är slut nu och jag har inte ens några Celsius hemma. Men jag är sugen på att lägga en beställning från Fitnessguru snart, jag gillar deras proteinpulver och de har nya aminosyror som ska vara goda. Nu måste jag städa lite i köket, det blir alltid kaos här när jag har lagat mat!

Måndag - löpning

Midja: -13 cm
Bröst: -10 cm
Arm (höger): -4 cm

Tappat några hekton och 0,5 cm på låret. Ben och rumpa börjar verkligen komma ikapp överkroppen nu och det är ju skönt. Om 2,5 vecka åker jag på solsemester och jag börjar känna mig någerlunda redo för beachen. Knappt 7 veckor kvar tills jag avslutar mitt Axon beach2014 projekt. Det ska bli både tråkigt och skönt. Jag ser fram emot att kunna testa mig fram med all ny kunskap på min egen resa, och känna att jag är nöjd men att jag bara kan ha kul med träningen. Det är slitigt att ligga på kaloriunderskott såhär länge och inte känna att man får unna sig något när man är hungrig. Man blir trött och matt ibland helt enkelt och vill bara trycka ner kakor i halsen.

fullt upp

Kategori: Dagbok

Har verkligen haft fullt upp denna långhelgen och inte ens hunnit blogga! Jag hann inte mäta mig imorse så jag gör det imorgon istället. Vikten stod igår på 74,9 och idag (efter fuskmåltid-deluxe med pasta med bröd, cheesecake, tårta och nån godisbit) på 75,3 kg.

Igår blev det både klänningsprovning, lunch (cheatmeal) och middag med gäster hos pappa hela kvällen. Idag hann jag med ett hårt träningspass innan vi åkte och hälsade på valpar efter min ena hund. Nu ska jag försöka göra lite middag och åtminstone någon matlåda. Jag är helt slut i rutan men nöjd att jag hunnit med så mycket kul i solen! =)