finaldecision

Träning och kost, en jojobantares bekännelser. En personlig dagbok med inspirerande bilder och mina tankar om framsteg & motgångar i kampen mot kilona.

Matschema vecka 69

Kategori: Dagbok

Lördag 24/3: frukost frallor, middag fullkornsspaghetti med köttfärsås, fika brownie + chailatte, bio chips.

Söndag: frukost frallor, fika våffla + choklad, middag fullkornsspaghetti med köttfärsås, kvällsmat kräftor med ost

Måndag: frukost bröd, lunch cola och kött med potatis och sås, mellanmål 2 mackor, kvällsmat ciabatta med salami/brie och procuitto/mozarella

Tisdag:
frukost bröd, mellanmål halv baguette, lunch panerad fisk med potatis och remoulad, middag bakad potatis med kyckling/baconröra, kvällsmat kex och kanelbulle, halv banan

Onsdag:
frukost bröd, lunch pasta bolognese + cola, middag fryspizza, fika choklad

frukost 1 macka, lunch pasta med tomatpesto, middag halv ciabatta med chorizo

Fredag:
frukost bröd, lunch smörgåstårta med cola, fika choklad + kaka

Dagens vikt:
95 kg

Minus från förra v: +0,3 kg

Kvar till delmål 3: 5 kg

ledsen

Kategori: Dagbok

Var med om en riktigt jobbig upplevelse igår när jag gick på cellprovstagning på en klinik. Grät i flera timmar, kände mig väldigt förvirrad, frustrerad och skärrad. Var såklart tvungen att jobba 5 timmar på kvällen också och det var inte kul alls, jag var väldigt frånvarande i huvet och kunde knappt låtsas vara trevlig. Fick knappt sovit 5 timmar innan det var dags för en ny arbetsdag och jag var helt gråtfärdig hela dagen. Har döds PMS känslor och bara störtgråter åt minsta lilla grej. Gick hem tidigt från jobb idag eftersom jag jobbat långa dagar hela veckan + förra veckan + söndags. Köpte alvedon, choklad, en blomma till mig själv, och en smörgåstårta som är min favoritmat. Och nu ska jag lägga mig och sova mitt på blanka dagen trotts att det är strålande sol ute....

tungt

Sjukligt mycket att göra just nu. Idag var en fullspäckad men intressant dag och ändå blev ett kvällsmöte inställt så jag får nån timmes avslappning istället nu, skööööönt. Har redan jobbat alldeles för mycket denna veckan. Behöver fixa lite här hemma. Skönt att det snart lugnar sig lite grann, förhoppningsvis ska man kanske säga. Känns som att det hela tiden dyker upp nya saker på agendan. Men jag har väldigt kul också, jag trivs oerhört bra på mitt nya jobb och har superbra människor runt mig för det mesta!

Nu håller jag på att planera sommaren, dels med hundutställningar och dels med om jag vill göra något annat på min ledighet. Jag har valt att lägga min semester från midsommar och 3v frammåt och sen 1 v i slutet på augusti där jag kanske ska hälsa på min bror i schweiz, eller dra till gotland. Zzzz

busy

Fullt upp fullt upp.
Och när man får besked som rubbar vardagen, sätter perspektiv på livet och vad som är viktigt. Då känns "bagateller" som vikt, kläder, utseende och andra i-lands problem väldigt små.
Jag går på autopilot just nu, det lugnar förhoppnigsvis ner sig till påsk och framöver.

Fotograf: jag

Matschema vecka 68

Kategori: Dagbok

Ursäkta pissig uppdatering på bloggen. Jag har så mycket att göra på jobb. Har självklart inte gått ner denna veckan. Haft så stressigt att jag inte hunnit laga nån mat mer än fredagen. Nästa vecka kommer bli lika mycket jobb och kvällsjobb. Denna helgen jobbar jag även lite söndag. Ikväll ska jag på bio och se The Hunger Games, ska bli spännande! Men nu måste jag iväg och tvångsshoppa, det gick hål på mina favvojeans, tyck synd om mig.

Lördag 17/3:
frukost grahamsbulle med kalkon, mellanmål jordgubbar, middag baconpizza + cola, fika glass och choklad

Söndag frukost frallor + choklad, middag kyckling curry med ris, fika chokladmjölk och choklad

Måndag: frukost 2 mackor, mellanmål clementin, lunch cordonbleu med klyftpotatis, mellanmål jordgubbar, middag lite pizzasallad, lite makrill, 1 knäckebröd, 2 kokta ägg, 1 paket lättkesella, 1 kycklinglår + 2 morötter.

Tisdag:
frukost bröd, lunch viktväktarnas spaghetti bolognese, fika choklad, middag hamburgare med pommes, kvällsmat mannagrynsgröt med äppelmos

Onsdag:
frukost bröd, lunch ostfrallor, middag hamburgare med pommes, kvällsmat rostbiff med frukt

Torsdag: frukost ostfrallor, lunch ciabatta med fetaoströra, mellanmål banan, middag räkmacka + rostbiffmacka

Fredag: frukost bröd, lunch drickyoghurt + cola, middag fullkorns pasta med köttfärsås, fika choklad + redbull

Dagens vikt: 94,7 kg

minus från förra v: -0 kg

Kvar till delmål 3: 4,7 kg

monday

Kategori: Dagbok

Skönt att ha kommit igång med cyklingen nu! Även om det såklart blåste ORKAN idag. Jag tjänar nog minst 20 minuter per dag på att cykla istället för att ta bussen! Hade en rätt jobbig dag på jobb idag. Luriga människor som försöker utnyttja en, och fick handskas med mentalsjuk människa som hotade att skjuta sig själv och trodde att jag tillhörde nån maffia, haha!

Benny 4 år idag

Matschema vecka 67

Kategori: Dagbok

Lördag 10/3: frukost 2 grahamsbullar med ägg, lunch mealbar, middag oxfie + fläskfile med potatis + potatisgratäng, såser och sallad, mellofika chokladboll och godis

Söndag:
frukost äpple + mealbar, lunch 2 ostfrallor med marmelad + chokladmjölk, fika naturgodis, middag viktväktarnas lasagne med morötter + grahamsbulle

Måndag: frukost 2 mackor, lunch grahamsbulle + fiberhavregrynsgröt med lättmjölk och äppelmos, mellanmål äpple + cashewnötter, middag halv baguette (mozzarella prociutto)

Tisdag: frukost 2 mackor, mellanmål clementin, lunch fiberhavregrynsgröt med lättmjölk och äppelmos, middag viktväktarnas kyckling i grönpepparsås, kvällsmat kesella

Onsdag: frukost 2 mackor, lunch lasagne, mellanmål banan, middag fullkornspastagratäng med bacon och valnötter. Motion: 1 h thaiboxning

Torsdag:
frukost grahamsbulle, mellanmål banan, lunch fullkornspastagratäng med bacon och valnötter, middag fullkornspastagratäng med bacon och valnötter, fika choklad

Fredag:
frukost 1 ostfralla + banan, lunch räkmacka, mellanmål kaka + hasselnötskräm, middag fullkornspastagratäng med bacon och valnötter

Dagens vikt: 94,7

Minus från förra v: +0,6 kg

Kvar till delmål 3: 4,7 kg

dk

Kategori: Dagbok

Har glömt att väga mig i helgen så jag uppdaterar det imorgon istället! Har haft fullt rulle, igår var det hundutställning och sen hade jag besök från danmark hela dagen. Zzzz är helt slut. Ska ut och fixa lite grejer nu! Denna veckan kan bli....minst sagt intressant på jobb.

svett

Efter en arbetsdag full av bara möten och utbildning så var jag så seg i skallen och ville bara hem och sova. Satt på bussen och tänkte huuuuur ska jag orka träna? Lusten fanns inte där ALLS! Men sen fick jag så himla dåligt samvete och satt och tänkte på hur illa det var om jag missade den här chansen ikväll att få träna för första gången på 5 dagar, och hur stor risken var då att jag även skippade fredagsträningen! Tittade på Beas inspirerande blogg och helt plötsligt hade jag bestämt mig för att åka dit iallafall! Och självklart är jag jättenöjd nu efteråt. Jag gav allt och jag kände redan att jag var LITE starkare i både ben och axlar än förra veckan. Nu sitter jag och käkar min hemmalagade, hårt förtjänade pastagratäng och bara njuter av känslan i kroppen. Heja mig!!

Imorgon är det dags att åka till veterinären med nästa vovve som ska få fina tänder. Själv har man ju inte varit hos tandläkaren på....ja för många år? Men man får ju prioritera här i livet herregud, hundarna får ju gå före eller hur ;)

En liten bild från utbildningen vi höll i på måndagen

Cykel

Kategori: Dagbok

Mycket på jobb just nu, men det är bara kul! Igår höll jag i en utbildning på 3 timmar. Det var definitivt en bra erfarenhet, och gissa om jag var trött efteråt. Hela mars månad blir väldigt mycket jobb men det känns helt OK. Sålänge jag får träna så orkar jag med det.

På torsdag går mitt busskort ut så ska jag börja cykla till jobb! Även på lunchen då när jag åker hem för att rasta hundarna. Buss tar cirka 7 minuter och jag räknar med att det går ungefär lika snabbt att cykla eftersom jag kan ta en genväg då, tror jag. Jag är inte helt glad för att behöva cykla i tung stadstrafik men jag får ju göra ett försök att hitta bra cykelvägar. Jag sparar iaf 460 spänn per månad på att skippa busskortet. Plus lite extra motion! Man kanske skulle investera i en supersnygg hoj så att man blir ännu mer motiverad. Men då blir den väl bara stulen.

Cupcake bike

ny vecka

Kategori: Dagbok

Tråkig söndag. Känner mig sååå seg och lat. Har en tuff arbetsvecka framför mig och vill passa på att njuta av lugnet. Orkar inte städa osv men måste verkligen göra det! Men oavsett så känns det så gött att jag är igång med träningen, även om jag inte kan gå imorgon eftersom jag jobbar till 21. ZZzZzzzZZz disken väntar...

Matschema vecka 66

Grymt bra vecka. Känner mig pigg och stark, trotts träningsvärk. Ikväll är det melodifestival final och vi ska på köttbuffé innan, men jag orkar ändå inte äta så mycket mat så det är inget hot mot vikten. Tack för allt stöd =)

Lördag 3/3:
frukost 3 frallor, mellanmål banan, middag viktväktarna Pannbiff med potatisgratäng och morötter, fika semla + choklad. Motion: 40 min powerwalk

Söndag: frukost halv citron, fiberhavregrynsgröt med mjölk och äppelmos + knäckemacka, lunch naturdiet dryck, mellanmål lätt a-fil med paulins superflingor, middag kassler med potatis och kall sås, kvällsmat gröna russin + mealbar. Motion: 45 min powerwalk

Måndag:
frukost äpple + mealbar, lunch fiberhavregrynsgröt med mjölk och äppelmos, knäckemacka, gröna russin, mellanmål mealbar, middag kassler med potatis och kall sås, fika nötter

Tisdag:
frukost mealbar + banan, lunch 4 knäckebröd med 2 ägg, mellanmål mealbar, middag laxfilé med potatis och kall sås, kvällsmat 2 grahamsbullar

Onsdag:
frukost 1 grahamsbulle + mealbar, lunch 2 grahamsbullar med 2 ägg, mellanmål banan, middag thai chicken curry med ris, kvällsmat kesella. Motion: thaiboxning 1 h

Torsdag:
frukost grahamsbulle + mealbar, lunch thai chicken curry med ris + grahamsbulle med ägg, mellanmål mealbar + banan, mellanmål 2 mackor med leverpastej, middag kycklinglår med keso

Fredag:
frukost 2 mackor, lunch kycklinglår med keso, mellanmål mealbar, mellanmål grahamsbulle, middag laxsallad med potatis och dressing, fika choklad och godis. Motion: thaiboxning 1h

Dagens vikt: 94,1 kg

Minus från förra veckan: -0,9 kg

Kvar till delmål 3: 4,1 kg

Jag är stolt!

Kategori: Dagbok

Jag måste bara säga att jag är SÅ stolt över mig själv! Idag gjorde jag precis som planerat. Jag tog mig till TRÄNINGEN, och köpte ÅRSKORT på thaiboxningen!!! (jobb betalar). Jag har nu tagit det där "hemska steget" som jag var så himla töntigt feg över, och fick bara ett stort leende och välkommen tillbaka av tränaren! Så farligt va det! Resultatet av min "diet" börjar synas på vågen vilket gav mig ytterligare en push. Det bästa tricket var att säga till kollegorna att jag skulle gå på träningen ikväll, för då känns det som att jag verkligen har lovat nåt som jag måste hålla!

Igårkväll hade jag brödprojekt. Jag letade upp ett recept på grahamsbullar som innehåller förhållandevis lite kalorier jämfört med vanligt bröd. Givetvis är ju tanken att jag endast får äta begränsat av detta bröd per dag, annars blir det ju ändå bara pannkaka av den idéen. Så jag har fryst in allting i portionsförpackningar. Känner mig riktigt huslig när man BAKAR sitt eget bröd för att vara säker på innehållet och storleken! Nu väntar duschen! tjingeling

tuff dag

Kategori: Dagbok

Har varit en tuff dag. Har känt mig hungrig, okoncentrerad och allmänt låg i blodsockret. Men när jag missade bussen så bestämde jag mig för att ta en rask promenad hem, och det kändes bra att ha klarat dagen utan socker och bröd osv. Det blir ju bättre efter ett tag när man vant sig vid mindre portioner, när man inte är lika beroende av socker, och när man ser resultat på vågen! =)

Powerwalk

Det känns skitgött just nu. Började min söndag med att dricka ½ pressad citron (för att kicka igång förbränningen) en powerwalk på 45 min. Snabb dusch och sen vräkte jag nöjt i mig min gröt och en knäckemacka! Humöret på topp när man fått i sig frisk luft och lyssnat på bra musik! Just nu håller jag på med de nödvändiga söndagssysslorna som att städa och tvätta. Vädret är strålande och jag ska strax ut med hundarna en långis också.

Jag känner mig jättepositiv och går tillbaka i mitt bra-tänk med kost och motion. Jag har haft JÄTTEsvårt att hitta rätt senaste månaderna. Men allt som behövdes var sol, frisk luft och en jäkla massa pepp och endorfiner!

Matschema vecka 65

Kategori: Dagbok

Lördag 25/2: frukost frallor + redbull + chokladmjölk, middag subway, mellofika chips + dippa

Söndag: frukost knäckebröd med kalkon, fika kanelbullar, lunch broccoli fullkornspastagratäng, kvällsmat tacos

Måndag:
frukost bröd, lunch broccoli fullkornspastagratäng, middag tacos, fika kakor + redbull

Tisdag:
frukost frallor + redbull, mellanmål päron, lunch broccoli fullkornspastagtatäng, fika kanelbulle, middag fullkorns spaghetti med köttfärsås

Onsdag:
frukost bröd, lunch fullkornsspaghetti med köttfärsås, mellanmål banan + redbull, middag fryspizza, fika kakor

Torsdag: frukost bröd, lunch frallor, middag thai chicken curry med ris, fika banan + päron

Fredag: frukost bröd + kaka, lunch thai chicken curry med ris, middag smörgåstårta, fika choklad + popcorn

Dagens vikt: 95,0

Minus från förra veckan: +0,5 kg

Kvar till delmål 4: 5,0 kg

Plan

Kategori: Dagbok

Nu har jag gjort upp en plan för att börja gå ner i vikt igen. Vågen har sakta börjat plussa uppåt och jag blir livrädd för att gå upp och förstöra allt hårt jobb!
Resonemang: eftersom sist när jag gick ner "drastiskt" (se bloggens arkiv december 2010 - april 2011) var det på grund av ändrade matvanor + starten på ett fysiskt aktivt jobb. Så är min slutsats att detta funkar inte utan motion!

Det svåraste för mig är att 1. motstå sockersug, 2. få in daglig motion. Därför har jag gjort upp en väldigt tydlig plan för hur veckan ser ut, i förhållande till mina arbetstider. Nu har jag ett väldigt stillasittande jobb med mycket möten där det bjuds på kakor. Och en del kvällsjobb som kan försvåra min träning ibland. Det är en utmaning, men inte svårt när man väl bestämt sig.

-Jag ska denna veckan gå tillbaka till thaiboxningen, köpa årskort och börja träna! Det lovar jag sålänge jag inte skulle bli akut sjuk eller skadad.
-Också ska jag sluta äta vitt bröd till frukost trotts att jag får gratis på jobb! Istället blir det fiberhavregrynsgröt hemma, också får jag ta med en frukt om jag blir hungrig på förmiddagen.
-Jag ska följa min matplanering och alltid ha med mig mellanmål för att undvika frestelser.
-Inget godis, kakor, chips, glass osv.

Min plan är att långsiktigt gå ner och förhoppningsvis nå min målvikt till början av sommaren. Vad vågen visar är inte det viktigaste utan hur jag mår och känner mig. Klädstorlek 40/42 är lagom till min längd på 183 cm.

Gymvaruhuset tävling

Kategori: Dagbok

Glömde väga mig imorse så det kommer matschema imorgon istället! Solen skiner, våren är här och jag är peppad som ett as! Tänkte dra ut och powerwalka i fina vädret nu. Jag smider stora planer om kost och motion just nu, och behöver rensa skallen och bara skriva kontrakt med mig själv för att hålla den här planen nu!

Tänkte tipsa om Beas blogg som har en tävling med Gymvaruhuset om två stycken påsar Whey FX proteinpulver, en shaker och en vattenflaska! Gå in på Beas blogg för att tävla du också =) http://svettlukt.se

spring time

Kategori: Dagbok

Härligt väder, våren är här! Var ute i över en timme vid havet med hundarna som fick dampa loss sitt lyckorus! Jag känner mig allmänt trött och vill bara bädda ner mig till en bra film. Nu ska jag se ikapp lite bigbrother som jag missat och bara gotta mig över att det är HELG!

Vad tycker ni om tavlan jag fixat till mitt kontorsrum?! =)