finaldecision

Träning och kost, en jojobantares bekännelser. En personlig dagbok med inspirerande bilder och mina tankar om framsteg & motgångar i kampen mot kilona.

weight lifting

Kategori: Dagbok

Igår fick jag min första genomgång av fria vikter på gymmet och det var skitkul! Känns mest i låren idag efter alla squats! Hoppas jag kan lära mig tillräckligt för att köra nån slags veckorutin och bli starkare! Mår lite sådär just nu eftersom jag legat på rätt grovt kaloriunderskott nån dagar. Mår lite halv-illa och måste nog se till att få i mig en rejäl lunch idag.

Matschema vecka 86

Har funkat JÄTTEBRA att räkna kalorier. Givetvis kan man inte alltid uppskatta 100% rätt men oftast rätt nära. Att se siffrorna och försöka tävla mot sig själv att hålla sig under linjen med hjälp av ShapeUp appen på iphone är bra motivation! Att få programmera in träning som drar bort kalorier känns grymt kul och motiverar verkligen till att göra det oftare! Simmade igår bara för att kunna äta choklad till bion ;)
Kaloriunderskott = viktnedgång!

Lördag 21/7: frukost 2 frallor + marsipanbit, lunch lågkalori aprikoskräm med mjölk, middag kräftskärtar med vitlöksbröd, fika 1 muffins, kvällsmat äpple
Kalorier: 1278

Söndag: frukost ½ dl gröt med äppelmos och mjölk, 1 dl lågkalori aprikoskräm med mjölk, lunch ca 100 gr kalkon + kellog choco crisp bar, middag vitlöksbaguette och halv grillad kyckling utan skinn
Kalorier: 1381

Måndag: frukost mealbar + äpple, lunch naturdiet shake + knäcke sport med kalkon, middag halv grillad kyckling utan skinn, kvällsmat gainomax recovery + 2 rutor 70% mörk choklad
 Kalorier: 1392

Tisdag: frukost allevo smoothie + banan, lunch fullkornsspaghetti med köttfärsås + 3 bitar 70% mörk choklad, middag viktväktarnas cannelloni, kvällsfika isglass + cashewnötter
Kalorier: 1415

Onsdag: frukost 2 frallor, lunch mealbar, mellanmål banan + 3 bitar 70% mörk choklad, middag ugnsbakad lax med sockerärtor
Kalorier: 936

Torsdag: frukost mealbar + päron, lunch färskpasta med pastasås, 2 kulor glass, mellanmål kalkon, middag ugnsbakad lax med sockerärtor, lågkalori aprikos kräm + mjölk
Kalorier: 889

Fredag: frukost mealbar + päron, lunch naturdiet shake, middag halv smörgåstårta bit (260 gr), biofika 2 choklad
Kalorier: 1554

Dagens vikt:   94,8 kg

Minus från förra v: -0,8 kg

Kvar till delmål 3: 4,8 kg

dajligt väder

Kategori: Dagbok

Humöret på topp igen, vad händer med PMS svängarna!? Härligt väder, lunchade med kollegorna idag och hade super trevligt i sommarvärmen! Tog en 45 min simtur innan middagen (fick ju superdåligt samvete att jag käkat glass!). Känner mig lugn, avslappnad och nöjd. Vikten går neråt långsamt men stadigt. Ska på bio och se Batman imorgon =) Tudeluuuu

If you had a bad day

Humöret svänger och magen kurrar. Har varken aptit eller glädjen idag, diciplinen räcker inte till motion idag men jag kan åtminstone hålla mig till bra mat. Sitter å muttrar efter ett misslyckat läkarbesök. Skulle behöva en kram typ. Försöker trycka ner lax med sockerärtor utan att klökas. Lyssnar på emo-pop och tycker allmänt synd om mig själv. Punkt för idag.

soooool

Kategori: Dagbok

Blev två långpromander idag för det va så himla fint väder =) Låg ute och solade i parken en liten stund och köpte en isglass med minimalt med kalorier. Börjar blir en liten obsession att dokumentera vartenda tugga jag tar och hur många kalorier det innehåller. Ska bli intressant att se om man verkligen går ner i vikt av att hålla en viss begränsning.

kalorier

Blev 40 min simning ikväll. Har börjat räkna kalorier för att ha koll på ungefär på hur mycket jag kan äta. Bör hålla mig under 1400 kcal per dag om jag vill gå ner lite varje vecka. Med lite träning så är det ingen större risk att jag går över det sålänge jag inte gottar loss på massa socker.

lördagskväll

Kategori: Dagbok

15 min köttande på stairmaster och sen 25 min svettning på motionscykel sådär en lördagkväll! Blir några kalorier där! =) Nu blir det en snabb dusch och en film innan jag däckar.

Sickan, jag har en plan!

Har planerat kosten för närmsta veckan och läst på om träning+kost, så nu kör vi =) Foten är nästan läkt, men klarar inte att gå/springa helt rakt än och den är fortfarande blå och svullen. Men det är nog bra om någon dag. Finns annat jag kan göra tills dess.

Har jag självdiciplinen att följa en egen plan? Är det lättare om man lägger upp det med kortare mål, 1 vecka i taget tex eller ett kg i taget. Jag får prova mig fram. Provar att följa en veckoplan först får jag se om jag har tillräckligt med karaktär att fullfölja det...

Försöker komma in i rätt tänk med maten utan att skapa en obotlig ätstörning! "Mat är gift" osv, varje gång man stoppar in nåt i käften, förtjänar jag det här? Är detta vad min kropp behöver eller är det vad munnen vill ha. Jag har väldigt svårt att tänka rätt. Mitt huvud tänker mest "jag vill ha choklad. köp choklad. ät choklad. varför är jag tjock?" haha inte så lyckat!!

Matschema vecka 85

Kategori: Dagbok

Ok hmmm.........hela veckan gick inte så bra, fastän jag kämpade tappert några dagar, jag måste sluta "tröstäta" vid varje känsla jag får.

Lördag 14/7: frukost 1 ½ fralla + chokladmjölk, lunch banan + lågkalori aprikoskräm med lättmjölk, middag chicken cashew med råris

Söndag:  frukost mealbar, lunch laxmacka + cola, fika tårtbit + cola, middag oxfile med bea, grönsaker + cola, fika lakritsstång

Måndag: frukost mealbar + äpple, lunch 4 sport knäcke med ost, middag chicken cashew med råris, fika choklad

Tisdag: frukost mealbar + banan, lunch fiber havregrynsgröt med mjölk och lågkaloriäppelmos, middag chicken cashew med råris, kvällsmat banan

Onsdag:
frukost mealbar, lunch fiber havregrynsgröt med mjölk och lågkaloriäppelmos, mellanmål halv burk mini keso, middag korvgryta (skivad chorizo, morötter, paprika, gullök), kvällsmat mealbar och cashewnötter

Torsdag:
frukost mealbar + banan, lunch korvgryta, fika kaka, middag kyckling/mozzarella macka och kaka

Fredag:
frukost vitt bröd, fika kaka + godis, middag korvgryta, fika nachos med tacosås

Dagens vikt: 95,6

Minus från förra v: +1.1 kg

Kvar till delmål 3: 5,6 kg

stukad fot

Kategori: Dagbok

Pga stukad fot blir det ingen träning idag. Tog en fika/middag på stan istället och varit lite social. Om det känns bättre imorgon så blir det en simtur efter jobb för att kompensera. Det borde väl vara OK att simma med en smått stukad fot...blir ju ingen belastning på den då.

thai

Släpade mig motvilligt till thaiboxningen idag, för jag vet att jag inte har kondisen att hänga med ordentligt just nu. Dessutom brukar huvudtränaren ha semester nu och då får vi riktigt svinig träning av några yngre gillar som vill hävda sig! Och jag hade mycket rätt.

Jag hängde med så gott jag kunde och sista 5 min köttade jag på så hårt att jag trampade fel och böjde stortån under foten när jag sprang. Tror jag har stukat den och jag haltar runt här med en svullen fot och är allmänt arg på mig själv, och hungrig! Går inte ner i vikt och börjar bli desperat. Har mens och känner mig som en strandad val! Blööö

intervaller

Kategori: Dagbok

Var seg som fan efter jobb idag, efter att ha kastat i mig min middag så bara däckade jag på sängen nån timme. Men sen tog jag mig i kragen och TÄNK vad jäkla bra jag skulle känna mig om jag kunde gå och lägga mig ikväll med gott samvete efter en rejäl träning! Så jag körde peppmusik och bara drog på mig träningskläderna. Drog till gymmet och körde 30 min intervaller. Även om det inte är världens grymmaste prestation så hade jag självdiciplinen att göra det och presterade bättre än sist! Ett steg är bättre än inget =)
Om jag är riktigt modig imorgon så släpar jag min slappa röv till thaiboxningen också....

marabou

Kategori: Dagbok

Första dagen tillbaka på jobb efter semestern. Tråkigt och dött som fan på kontoret men rätt skönt att komma tillbaka till rutiner, blir lättare med maten då. Kommer va så jävla öde på jobb närmsta 4 veckorna, blir verkligen att leta grejer att hitta på. Vaknade med världens mensvärk, var bara att trycka några tabletter och låta dom göra sitt jobb, blev verkligen ingen träning idag!

slut på det roliga

Då var semestern slut för den här gången, men har fler veckor sparade till senare! Avslutade med en heldag på Tivoli i Köpenhamn med massa roligt, dajligt väder och god mat såklart =) Imorgon är det back to the office....sitter å fundera på hur härligt det hade varit om jag hann träna på morgonen också innan. Får se hur pigg jag är på det kl 6 på morgonen! Det är ju thaiboxning på kvällen också. Hmmm vi får se, gonatt!!

Matschema vecka 84

Kategori: Dagbok

Kom nyss hem från gymmet, körde 20 min intervall och sen lite ben, rygg och stairmaster.

Lördag 7/7: frukost 2 frallor, middag ½ grillad kyckling utan skinn, fika några bitar godis

söndag: frukost 1 ½ fralla + kaka,  lunch  lätt kesella med paulins supermusli och hasselnötter, middag ½ grillad kyckling utan skinn

måndag: frukost banan + ½ dl fiberhavregrynsgröt, fika naturgodis + chokladmjölk + kanelbulle, middag tacokött med grönsaker, ost och tacosås

Tisdag: frukost mealbar, lunch kalkonskivor, banan + cashewnötter, middag mealbar, banan + äpple

onsdag: frukost 2 frallor, fika iste och cookie, middag schnitzel med bakpotatis och bea, kvällsmat mealbar

torsdag: frukost mealbar, middag chicken cashew med råris

fredag: frukost 2 ostfrallor + snickers, middag grillspett med pommes och tzatziki + cola

Dagens vikt: 94,5

Minus från förra(2v): -1,8 kg

Kvar till delmål 3: 4,5 kg

.....

Kategori: Dagbok

Pallar inte sitta här och tänka på massa skit.....drar och simmar!

gym

Blev invigning på gymmet idag istället, lite mjukstart men det lär kännas i låren imorgon! =) DAJLIGT

Började känna mig lite småskum i halsen igår kväll, svullen och ömm i körtlar och tung i huvet. Tryckte i mig några alvedon och ipren och låtsas som ingenting ;)

kör på

Kategori: Dagbok

Startade dagen med 35 min simning och ikväll blir det invigning på fitness 24 seven =)
Vikten står på 94,9 och kosten går rätt bra att hantera när jag ändå bara går hemma på semester!

24 seven

Kategori: Dagbok

Har fixat gymkort idag, tar 24 h innan det är aktiverat. Fixat en massa småärenden som behövdes fixas =) Nu jävlar!! Ska bli skitgött att komma igång igen, man mår så jävla bra och energin räcker 10 gånger längre på en dag! Bättre än redbull ;) JAHOSI

mjukstart

Söndag och superväder! Tvättat 5 maskiner och ska städa golven. Mjukstartade min bootcamp vecka med 2 h powerwalk i värmen och ska nu planera maten för veckan. Det ska regna resten av veckan så det gör ju inget om man står på gymmet då! =)

Bootcamp

Kategori: Dagbok

Nu jävlar säger jag bara. Fy för i helvete vad jag ska SYGA med träningen denna veckan! Jag ska träna så mycket det bara går, och verkligen få igång förbränningen och konditionen. Jag har 1 veckas semester kvar och ska utnyttja den till att gå loss på min stackars kropp. Det blir bootcamp deluxe med intervallträning/löpning, thaiboxning, simning och gym!  =) Sen ska jag bara orka hålla igång någerlunda regelbunden träning under heltidsjobbtider också!

Det ska öppna ett 24/7 gym på mitt bostadsområde i slutet av sommaren så det blir perfekt då. Har köpt nya träningskläder och kanske hittat en träningspartner som kan sporra mig! Detta blir nog bra! =) Heja mig! Uppdaterar dagligen med träningen denna veckan!

Matschema vecka 83

Kategori: Dagbok

matschemat för v 83 är tyvärr inte nerskrivet pga semester. Vecka 84 blir dock en rejäl nystart kan jag säga!
Kom hem från stugan för en stund sen, har duschat å packat upp lite. Både jag å hundarna är rätt trötta.
Bättre uppdatering kommer i helgen =)