finaldecision

Träning och kost, en jojobantares bekännelser. En personlig dagbok med inspirerande bilder och mina tankar om framsteg & motgångar i kampen mot kilona.

läsarfråga

Kategori: Dagbok

Tänkte svara på en fråga jag fick i bloggen =)
Ja jag väger allt jag äter på en digital hushållsvåg från ikea om det är möjligt och nödvändigt, vilket det oftast är eftersom jag mest äter hemma.
Produkter som kommer i förpackning använder jag en app som heter ShapeUp. Man kan scanna streckkoden på tex ett brödpaket och fylla i hur många gram bröd du ätit så kommer det upp exakt hur mycket kalorier det innehåller. Men man kan också söka upp produkterna i databasen, tex 1 banan eller 1 hårdkokt ägg så finns det färdiga kaloriberäkningar. Väldigt praktiskt!
Jag använder appen för att hålla reda på alla mina måltider, var jag ligger i kalorier under dagen och om jag bör äta mer eller mindre. Man lär sig till slut vad maten innehåller och vad man bör undvika.
Man programmerar även in sin träning, tex 30 min snabb gång eller 60 minuter boxning, så räknar den ut hur mycket jag har förbränt. Appen utgår ifrån min personliga inställning på vikt, ålder, kön, BMI, aktivitetsnivå, hur mycket du vill gå ner varje vecka osv.
Jag har jättemycket nytta av den iaf! Och den är helt gratis!
 
ShapeUp

Kommentarer

  • Kimsaaaan säger:

    ajjj vad bra app! bra att veta med kalorier, vare sig det är för att hålla dom nere eller veta att man får i sig tillräckligt. Berättar den vilka kalorier som är "bra" och "dåliga" med?

    2013-01-14 | 20:22:08
    Bloggadress: http://mellowinspiration.tumblr.com
  • Kimsaaaan säger:

    JAAAAAA JAG KAN KOMMENTERA IGEEEEN!!! Tror det var för att jag var i Portugal innan kanske? Aja skitsamma, nu ska det spammas i varje inlägg. höhö.

    (observera tumblr och inte blogspot längre. Nytt hak)

    2013-01-14 | 20:23:05
    Bloggadress: http://mellowinspiration.tumblr.com
  • Madde säger:

    Nä den berättar inte vilka produkter som är bra eller dåliga, man får använda lite sunt förnuft. Den är väldigt beroende av att användare lägger in produkter själva, tex om du scannar en vara som aldrig scannats förut så kan du hjälpa till genom att registrera den! Men otroligt många produkter finns lagrade, även minsta lilla strunt-kod på nån LIDL-produkt eller liten godisbit man aldrig trodde skulle finnas i databasen.

    2013-01-14 | 20:39:08
    Bloggadress: http://finaldecision.blogg.se

Kommentera inlägget här: