finaldecision

Träning och kost, en jojobantares bekännelser. En personlig dagbok med inspirerande bilder och mina tankar om framsteg & motgångar i kampen mot kilona.

Resultat Avslut #Axon

Kategori: Dagbok

Vikt start: 86,6 kg
Vikt vecka 24: 71,4 kg
= -15,2 kg
 
Mått totalt:
Mage: -18 cm
Lår (höger): -9 cm
Midja: -14 cm
Stuss/rumpa: -15 cm
Bröst: -12 cm
Arm (höger): -5 cm
 
Fettprocent kaliper
start: 32%
vecka 8: 28%
vecka 24: 25%
 
Nu är mitt projekt med Axon Fitnessguru "beach 2014" avslutat oficiellt och här är mina slutsiffror. Det kändes lite sorgligt idag när jag gick ifrån min fettmätning. Som om allt är över, ett riktigt avslut. Tills jag insåg att ingenting är över. Bara jag bestämmer hur jag vill leva och hur jag vill fortsätta. Jag kan fortsätta på samma spår, men med friare tyglar och experimentera med både träning och kost. Detta kanske bara är början! 

Vad har jag lärt mig? Att kosten gör större skillnad än vad jag trodde. Hur viktig rätt näring är om du ska få det resultat du vill. Det handlar inte om att banta, räkna kalorier och äta så lite som möjligt som jag trodde förut, vilket alltid gav mig dåligt samvete när jag misslyckades. Det handlar om att få i sig den energi du behöver för att få ut maximalt av träningen och bygga/behålla muskler samtidigt som du bränner fett. Och det gör man inte på coca cola och frallor. 

Vad händer nu? Jag kommer troligen fortsätta kämpa när jag fått landa någon dag i verkligheten. Men med mer fokus på att bygga än att förbränna. Och om det ska hålla kommer jag ha en ätardag varje vecka. Jag känner mig rädd för att gå upp i vikt eller förstöra något nu. Jag har byggt upp så mycket diciplin och rutiner som jag inte vill släppa. Och jag vill inte att detta ska vara min formtopp.

Är jag nöjd med resultatet? Utifrån mina förutsättningar i början med en skada är jag nöjd absolut. Mitt mål var 77 kg och nu är jag nere på 71 kg (plus att jag inte har gått på toaletten på 4 dygn så troligen ännu lägre). Jag tycker dock att jag har tappat lite muskelmassa sista veckorna. Om man utgår ifrån att jag hade varit en man istället så hade min fettprocent legat på 17% och inte 25% med mina siffror, och det känns rätt bra.

Har det varit svårt? Nej det kan jag inte påstå. Jag har litat på kostschemat, träningen och periodisk fasta och det har funkat. Den största förändringen från tidigare liv var kosten. Det jobbigaste har varit all förberedelse av matlådor till jobb, och ibland har det känts lite enformigt med maten. Men det har endast varit eftersom jag mest lagat samma mat för enkelhetens skull. 
 
Jag köpte såklart precis allt jag var sugen på direkt efter invägningen. Men efter 4 skivor surdegsbröd har jag inte ens orkat titta på det andra. Känner inte mig så sugen längre! Och nej det var inte alls så gott som jag trodde.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: