finaldecision

Träning och kost, en jojobantares bekännelser. En personlig dagbok med inspirerande bilder och mina tankar om framsteg & motgångar i kampen mot kilona.

Summering av min viktresa

Kategori: Dagbok

Jag har bloggat om min viktnedgång i 3,5 år nu och inte alla läsare har följt mig hela vägen. Nu när jag är med i Axon Beach2014 har jag fått flera helt nya läsare, och fick önskemål om en summering av min resa! Den har inte varit spikrak såklart och långa perioder har jag legat still. Men här kommer den! =)
 
Jag har alltid varit relativt normalsmal och kräsen i maten hela livet. 
 
Vid 18 års ålder började jag med p-piller och började kraftigt lägga på mig vikt. Flyttade hemifrån och åt bara det jag tyckte var gott, mycket snabbmat och kakor, godis, läsk. Min mamma gick bort i cancer när jag nyss fyllt 19 och efter det brydde jag inte mig om mig själv. Samboliv, studentliv och dåliga matvanor gjorde att vikten ökade mer och mer.
 
 
Några år senare var jag så ohälsosam, sockerberoende och deprimerad att jag inte klarade av något mer än att sova och äta. Det gick dåligt i skolan och det var svårt att hitta jobb. Min familj och vänner hade flyttat utomlands, jag hade lämnat min fästman och jag kämpade ekonomiskt samtidigt. Jag hankade mig fram på skitjobb där de dåliga vanorna späddes på med gratis läsk och godis och stillasittande telefonjobb. 

Till slut bestämde jag mig att det fick räcka. Jag hade drömmar om en framtid och insåg att min övervikt hindrade mig kraftigt med självförtroende och hälsa! Jag tittade mig själv i spegeln och insåg hur mycket jag hade blundat för min vikt. Vågen stod någonstans runt 120 kg och verkligheten var brutal. Jag fick ett städjobb kort därefter som gjorde att jag tvingades röra på mig hela dagarna och då startade jag den här bloggen för att peppa mig själv. Jag ville inte belasta någon annan med mitt "tjat" om vikt och sockersug, och jag insåg att jag ville dokumentera från start eftersom det är kul att kunna gå tillbaka och läsa när man är klar. Misslyckande var INTE ett alternativ. Det var nu eller aldrig. My final decision.
 
Tack vare det aktiva jobbet rasade vikten, jag gick över till light läsk, jag drog ner kraftigt på godis, skar ner kaloriintaget och började laga ordentlig mat istället för halvfabrikat! På 4 månader rasade jag ner 20 kg och folk undrade om jag gjort en gastric bypass. Jag började träna thaiboxning och tappade några kilon till men låg sen still ett bra tag och pendlade runt 90 kg strecket.
 
Januari 2012 fick jag ett kontorsjobb och sakta men säkert började vikten gå upp igen eftersom jag slutade träna och satt still framför datorn. I juli hade jag gått upp 7 kg och tänkte herregud jag kan inte fortsätta såhär. Så jag skaffade ett gymkort och gick ner till 90-strecket igen med hjälp av löpband och motionscykel. I november fick jag gå igenom en stor operation på min äggstock och jag blev så rädd att jag skulle bli sängliggande under sjukskrivningen och gå upp i vikt igen, så någon månad senare var jag tillbaka på gymmet med en iver större än någonsin. Jag nötte hål på både löpbanden och cyklarna varje dag. Jag tappade såklart vikt av all konditionsträning och på 5 månader tappade jag 9 kg och låg på otroliga 81 kg helt på egen hand (trott att jag fick göra en mindre operation till). Det var inte mycket muskler på min kropp men jag var bara sååå glad att jag äntligen var under BMI "övervikt"! 
 I maj 2013 bytte jag gym och började satsa mer på styrketräning. Vad som stod på vågen var inte längre högsta prio. Jag tränade 4-5 pass i veckan och sög åt mig allt jag kunde på nätet om övningar och teknik. Sakta la jag på mig muskelmassa. Däremot fick jag inte till kosten 100% och det var jag riktigt irriterad på mig själv för.
I Januari 2014 låg jag på 86-87 kg och blev antagen i Axon Beach 2014 projektet. Lyckan var total, motivationen på topp och äntligen skulle jag få hjälp på rätt spår i min förvirrade träning!
Jag tappade 10 kg på första 10 veckorna och projektet är inte klart än! Jag har fått en helt ny vältränad kropp och en helt annan form. Jag är friskare, starkare, har bättre självförtroende och är så jäkla nöjd! Det har krävts mycket järnvilja och jag är imponerad av mig själv faktiskt. To be continued...
  

Kommentarer

  • Johanna säger:

    Tack för inlägget! :)

    Helt otroligt detta! Blir så imponerad av din resa! Och vilken skillnad det är! Du är i grymt bra form. WOW säger jag bara. Hoppas du också ser vilken otrolig prestation du har gjort från start till nu och verkligen hyllar dig själv för det. BÄST!!

    Svar: Tack =) Det har varit värt vartenda sekund av blod svett och tårar kan jag säga. Så kämpa på, det är verkligen en helt underbar känsla att slippa övervikten.
    Fighter

    2014-06-04 | 07:06:30
  • Johanna säger:

    Tack. Jag ska verkligen kämpa på. Tränar flera timmar om dagen och äter bra nu sedan en månad tillbaka. Denna gången ska jag inte ge upp. Du har visat att det är möjligt.

    Och så beklagar jag sorgen efter din mor. Kan inte föreställa mig det och att du har kämpat dig vidare efter det visar en riktig kämpe. Du är en fin människa. Kram

    2014-06-04 | 13:19:18

Kommentera inlägget här: