finaldecision

Träning och kost, en jojobantares bekännelser. En personlig dagbok med inspirerande bilder och mina tankar om framsteg & motgångar i kampen mot kilona.

Bristningar

Kategori: Dagbok

Jag fick en läsarfråga om bristningar och lös hud efter kraftig viktnedgång. Jag vet inte exakt vad jag vägt som mest, men år 2009 var jag som allra störst och mådde som allra sämst. Jag minns nästan ingenting av 2008/2009. Ja jag har bristningar, lös hud och ärr, men det är bara ärren som syns på utsidan. Jag kommer aldrig få en perfekt kropp och jag vill inte ha en perfekt kropp. Jag får leva med mina ärr och har accepterat mina ärr. Jag kan trösta er med att det blir bättre med åren. Är man ung (typ under 35) så har man fortfarande ganska elastisk hud och det drar ihop sig, men det går långsamt. Ärren bleknar, både på insidan och utsidan. Gamla kommer vi alla bli, och ärr kommer vi alla få, förr eller senare. Jag fick mina tidigt i livet och jag har lärt mig hantera det.
 
Bristningarna uppstår precis som vid en graviditet eller för flickor i puberteten, när huden inte hänger med i tillväxten. Tjejer får ofta på bröst, höfter och lår, det fick jag själv när jag var 13 år och tyckte det var jättefult. Men hur mycket syns det idag? Nästan ingenting! Jag tycker det är fint när man kan se att folk har levt, ramlat och skadat sig, fått en bruten näsa eller hack i hakan. Vågat, levt och hoppat, misslyckats och rest sig upp igen, läkt och gått vidare =) Jag skäms inte för mina brister, så gör inte det du heller.
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Johanna säger:

    Tack för detta inlägg. Det var stärkande och precis vad jag behövde. Nu känner jag att jag fortsätter orka lite till. Mer sådana här inlägg :) Kramar.

    2014-05-10 | 22:26:52

Kommentera inlägget här: